środa, 20 kwietnia 2011

CHEVROLET CAMARO

<small>Autorem artykułu jest Tomasz Biegański</small><br>
<b>Chevrolet Camaro</b><br>
Chevrolet Camaro - samochód produkowany w Ameryce Północnej przez firmę Chevrolet należącą do koncernu General Motors. Został wprowadzony na rynek 29 września 1966 roku.
<br>
<strong></strong>Gdy początkowo uważano że słowo <em>"Camaro"</em> nie posiada żadnego znaczenia, specjaliści od GM odnaleźli to słowo w słowniku języka francuskiego, używane w slangu znaczy ono <em>"przyjaciel"</em> lub <em>"kompan"</em>. W kilku czasopismach motoryzacyjnych model został nazwany "Panther", jednakże, nazwa projektu GM to XP-836, kilka pierwszych zdjęć nadwozia Camaro opatrzonych było podpisem <em>"Chaparral"</em>. Prasa motoryzacyjna zapytała przedstawiciela Chevroleta <em>"Czym jest Camaro?"</em>, na co otrzymała odpowiedź <em>"To małe, złośliwe zwierzę które zjada Mustangi</em>". Nazwa Camaro świetnie pasowała do nazewnictwa Chevroleta stosowanego w tamtym czasie, większość nazw jego modeli zaczynała się na "C" (Corvair, Chevelle, Chevy II oraz Corvette). <br><strong><br>Pierwsza generacja</strong><br> Pierwsza generacja modelu Camaro zadebiutowała jako 1967 rocznik, była dostępna jako samochód 2-drzwiowy, w układzie siedzeń 2+2, nadwoziem coupe lub kabriolet oraz silnikami R6 oraz V8. Trzy główne pakunki były dostępne: - RS - widokowy<br> - SS<br> - Z/28<br> - możliwe było zamówienie SS i RS, otrzymać Camaro SS/RS<br> Camaro SS zawierało zmodyfikowany silnik 5.7L (350), V8 był to pierwszy tak duży silnik Chevroleta oraz inną dostępną jednostkę L35, która generowała pojemność 6.5L (396) V8 big-block. SS cechowały niefuncjonalne wloty powietrza w masce, specjalne pasy malowane na karoserii i znaczki SS znajdujace się na przednim grillu, na badażniku, na klaksonie oraz wlewie paliwa. Camaro było przygotowane jako samochód bezpieczeństwa do wyściogu Indianapolis 500. <br><strong><br>Druga generacja</strong><br> Wprowadzona na rynek w lutym 1970, pozostała w produkcji przez następne 12 lat. Samochód jest większy od poprzedniej generacji, inna jest również stylistyka; jest przez to cięższy. Wciąż bazuje na tej samej platformie "F-body platform", nowe Camaro zostało zaprojektowane podobnie jak jego poprzednik. W czasie produkcji 2 generacja doczekała się wielu zmian wyglądu oraz osiągu. Produkcja została zakończona w 1981 roku. <br><strong><br>Trzecia generacja</strong><br> Trzecia generacja Camaro została wprowadzona na rynek w 1982. Wciąż stosowano w niej należącą do General Motors platformę podwozia typu F-body. Były to także pierwsze modele Camaro z fabrycznymi silnikami na wtrysku paliwa, czterobiegowymi automatycznymi skrzyniami biegów, pięciobiegowymi manualnymi skrzyniami, wprowadzono silniki czterocylindrowe, 16-calowe koła, nadwozie typu hatchback oraz trzecie światło stopu za tylną szyba. W czasie produkcji trzeciej generacji dostępny był słynny IROC Camaro. Produkcja trzeciej generacji trwała do 1992 roku. <br><strong><br>Czwarta generacja</strong><br> Czwarta generacja Camaro zadebiutowała w roku 1993. Wzorowana na pierwszej generacji z roku 1967; 2-drzwiowa, układ siedzeń 2+2, dostępna jako coupe lub kabriolet (wprowadzony w 1994. Silniki V6 lub V8 napędzały koła tylne. Jednostka V8 o pojemności 5.7l znana jest z modelu Chevrolet Corvette (silnik ten został wprowadzony do Corvetty rok wcześniej), opcją przy kupnie było zamontowanie sześciostopniowej skrzyni manualnej. W roku 1998 czwarta generacja doczekała się lekkich zmian w nadwoziu i silniku. <br><strong><br>Piąta generacja</strong><br> 9 stycznia 2006, podano pierwsze oficjalne informacje o piątej generacji modelu Camaro na North American International Auto Show, gdzie ukazał się prototyp tego modelu. Prototyp napędzany jest silnikiem V8 o mocy 400 koni mechanicznych. 6 stycznia 2007 GM zaprezentowało wersję kabriolet. Camaro oferowane będzie zarówno z silnikami V6 jak i V8, dostępne będą manualne i automatyczne skrzynie biegów. Cena nie jest jeszcze znana, jednakże GM twierdzi, że będzie ona na poziomie ceny nowego Forda Mustanga. Chevrolet Camaro piątej generacji został użyty w filmie "Transformers" ("grał w nim rolę" Autobota Bumblebee) <br><strong><br>Chevrolet Camaro w kulturze</strong><br> Ze względy na popularność oraz długi czas produkcji, Camaro używany był w wielu filmach, pokazach i występach. Był również tematem kilku piosenek. Wśród nich są: - W 1985 Dead Milkmen wydał piosenkę "Bitchin Camaro" przedstawia samochód jak symbol wolności od odpowiedzialności, w której kierowca "kręci bączki na twoim trawniku" oraz nie ma "ubezpieczenia do podpisania".<br> - Piosenka "The List" zespołu Metric zawierająca słowa "Weve seen some success, it looks like a Camaro" ("Widzieliśmy pewien sukces, wygląda jak Camaro").<br> - Utwór Wishlist grupy Pearl Jam w którym występują słowa "I wish I was the full moon shining off a Camaros hood" ("Chciałbym być księżycem w pełni świecącym z maski Camaro").<br> - Utwór "Go Lil Camaro, Go" grupy Ramones również ewidentnie nawiązuje do tego samochodu.<br> - Piosenka Camaro znajduje się na trzeciej płycie Kings of Leon, Because of the Times<br> Różne generacje Camaro występują w grach komputerowych, takich jak: - Forza Motorsport<br> - Gran Turismo<br> - L.A Rush<br> - Midnight Club 3: DUB Edition Remix<br> - Need for Speed<br> - Sega GT 2002<br> - Test Drive Unlimited<br><br>Źródło: <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/" title="Wikipedia" target="_blank">Wikipedia</a> (na licencji <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Tekst_licencji_GNU_Free_Documentation_License" target="_blank" title="GNU FDL">GNU FDL</a>)
<br>---<br>
Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://www.publikuj.org">Publikuj.org</a>.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz