środa, 20 kwietnia 2011

FERRARI ENZO

<small>Autorem artykułu jest Tomasz Biegański</small><br>
<b>Ferrari Enzo</b><br>
Ferrari Enzo - supersamochód produkowany przez włoską firmę Ferrari, zaprezentowany podczas Międzynarodowych Targów Paryskich w 2003 roku. Został nazwany na cześć założyciela firmy Enzo Ferrariego.
<br>
Nazywanie tego samochodu <em>F60</em> jest błędem, bowiem po raz pierwszy został pokazany w 2003 roku (niemniej produkcja zaczęła sie w 2003 roku, tylko 6 lat po prezentacji F50). Koncern Ferrari planował zaprezentować nowy model w 2007 roku, który tym razem miał zostać nazwany F60, jednak plany się nie spełniły. Enzo było testowane na włoskim owalnym torze w Nardo gdzie osiągnęło prędkość wynoszącą 355 km/h, czyli o 5 km/h większą od podawanej przez producenta. Tym samym stało się czwartym po Bugatti Veyronie (407 km/h), McLarenie F1 (396km/h) i Brabusie Rocket S (360,5 km/h) najszybszym samochodem testowanym na tym torze. <br><br><strong>Dane techniczne</strong><br> Ogólne: <br> - Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 349 + 50 seryjnych + 1 specjalny, z którego dochód przekazano ofiarom powodzi w Azji<br> - Projekt: Pininfarina<br> - Zbiornik paliwa: 110 litrów<br> - Zużycie paliwa: 23,0 l/100 km<br> Osiągi: <br> - Prędkość maksymalna: 355 km/h<br> - Moc maksymalna: 662 KM/492 kW przy 7,800 rpm<br> - Maksymalny moment obrotowy: 657,5 Nm przy 5,500 rpm<br> - 0-100 km/h: 3.65 s<br> Wymiary: <br> - Rozstaw kół przednich: 1 660 mm<br> - Rozstaw kół tylnych: 1 650 mm<br> Opony: <br> - Przód: Bridgestone Potenza RE050A Scuderia 245/35ZR19<br> - Tył: Bridgestone Potenza RE050A Scuderia 345/35ZR19<br> Napęd: <br> - Typ silnika: V12<br> - Pojemność: 5 998 cm3 (6,0 l)<br> - Średnica cylindra x skok tłoka: 92x75,2 mm<br> - Rozrząd: DOHC, 4V<br> - Wtrysk paliwa: bezpośredni, elektroniczny sekwencyjny Bosch Motronic ME7<br> - Stopień sprężania: 11,3:1<br> - Napęd: tylna oś<br><br><strong>Ciekawostki</strong><br> - Na początku 2006 roku Enzo Szweda Stefana Erikssona zostało doszczętnie zniszczone w wypadku samochodowym na ulicach Malibu, dzielnicy Los Angeles. Prowadząc z 0,9 promila alkoholu we krwi Eriksson stracił kontrolę nad pojazdem, który wjechał na wzniesienie, wzbił się w powietrze z prędkością 260 km/h i wylądował na słupie wyrywając go z ziemi. Wskutek szczęśliwego zbiegu okoliczności Ferrari uderzyło w słup bokiem tuż za kabiną pasażerską, a obrażenia kierowcy ograniczyły się do przeciętej na poduszce powietrznej wargi.<br> - Podczas kręcenia filmu "Redline" (2007), aktor Eddie Griffin zniszczył Enzo producenta filmu.<br> - Ferrari P4/5 by Pininfarina to Ferrari Enzo przebudowane przez włoską firmę Pininfarina. W samochodzie nie zmieniono podwozia, co pozwoliło na zachowanie oryginalnej nazwy firmy. Amerykanin James Glickenhaus przywiózł do Włoch swoje Ferrari 330 P3/4 i nowe Enzo. Przez trzy lata łączono najlepsze elementy tych samochodów. Efektem końcowym było lżejsze o 200 kg i rozpędzające się do 362 km/h monstrum.<br><br>Źródło: <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/" title="Wikipedia" target="_blank">Wikipedia</a> (na licencji <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Tekst_licencji_GNU_Free_Documentation_License" target="_blank" title="GNU FDL">GNU FDL</a>)
<br>---<br>
Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://www.publikuj.org">Publikuj.org</a>.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz