czwartek, 21 kwietnia 2011

VOLKSWAGEN SCIROCCO

<small>Autorem artykułu jest Tomasz Biegański</small><br>
<b>Volkswagen Scirocco</b><br>
Po raz pierwszy model Scirocco, którego nadwozie opracował Giorgetto Giugiaro został przedstawiony publiczności wiosną 1974 roku na Genewskich Targach Samochodowych.
<br>
<strong></strong>Niedługo potem z zakładów w Wolfsburgu wyjechał pierwszy egzemplarz, który trafił do salonów. W 1975 roku zaczęto eksportować Scirocco do USA. Z początku model ten oferowany był z trzema silnikami o pojemności 1.1 L (50 KM) oraz 1.5 L (70 i 85 KM) i wyposażony m.in. w ogrzewanie tylnej szyby, siedzenia z pochylanym oparciem, a w droższych wersjach wyposażenia także podwójne reflektory halogenowe, obrotomierz, skórzaną kierownicę czy wielowarstwową przednią szybę. W sierpniu 1975 roku półtoralitrowy silnik zastąpiono silnikiem o pojemności 1.6L i mocy 75 KM zaś niespełna rok później na rynek wyszła wersja GTI dysponująca mocą 110KM osiągniętą dzięki m.in. zastosowaniu systemu wtrysku <em>K-Jetronic</em> firmy Bosch. W 1978 roku przestylizowano karoserię, usprawniono łożyskowanie silnika i przekładnię kierowniczą. W 1979 roku wprowadzono silnik o pojemności 1.3 L i mocy 60 KM oraz wszystkie wersje Scirocco wyposażono w pięciostopniowe, manualne skrzynie biegów. Łącznie taśmy montażowe opuściło 506 109 sztuk pierwszej generacji modelu Scirocco. <br><br><strong></strong><strong>Scirocco II</strong><br> Główną ciekawostką jest fakt, iż prace nad nowym Scirocco rozpoczęły się już w 1976 roku, natomiast rynkowy debiut osiągnęło w marcu 1981 roku. Tak jak i poprzednik, po raz pierwszy szerszej publiczności nowy Scirocco został zaprezentowany w Genewie. Głównymi zmianami w stosunku do poprzednika były: <br> - wprowadzono nowe przednie reflektory.<br> - zrezygnowano z tylnych bocznych szyb zwężających się ku górze.<br> - poszerzono słupki boczne i zwężono tylne.<br> - zastosowano nową deskę rozdzielczą.<br> - wprowadzono tylna szyba zaokrągloną ku dołowi.<br> - spojler tylny montowano seryjnie.<br> - obniżono samochód.<br> - zmniejszono współczynnik oporu (Cx) z 0,42 do 0,38.<br> - zrezygnowano z silnika o pojemności 1,1 l.<br> W sierpniu 1982 roku rozpoczęto montowanie silnika o pojemności 1.8 L i mocy 112 KM, zaś w 1985 roku paletę silnikową wzbogacił silnik szesnastozaworowy o mocy 139 KM. W 1983 roku VW wprowadził na rynek amerykański wersję WOLFSBURG EDITION, oraz jubileuszową, limitowaną wersję CALIFORNIA EDITION z okazji wyprodukowania 600-tysięcznego Scirocco. W 1988 roku zakończono sprzedaż nowego Scirocco w USA, a rok później w Kanadzie. Ostatni egzemplarz Scirocco II zszedł z taśmy produkcyjnej 10 września 1992 roku i został oznaczony numerem 291 497. <br><br><strong>Volkswagen Scirocco III</strong><br>W 2006 roku zaprezentowano w Paryżu studyjny model Iroc, który był zapowiedzią Volkswagena Scirocco trzeciej generacji. Nowy model zostanie wprowadzony na rynek w 2008 roku. W 2008 roku VW Scirocco ścigał się w 24 godzinnym wyścigu na słynnym torze Nürburgring pod nazwą GT24. Zdobył w swojej klasie 1 i 2 miejsce, a w całej stawce 11 i 14.<br><br>Źródło: <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/" title="Wikipedia" target="_blank">Wikipedia</a> (na licencji <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Tekst_licencji_GNU_Free_Documentation_License" target="_blank" title="GNU FDL">GNU FDL</a>)
<br>---<br>
Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://www.publikuj.org">Publikuj.org</a>.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz