czwartek, 21 kwietnia 2011

VOLKSWAGEN CORRADO

<small>Autorem artykułu jest Tomasz Biegański</small><br>
<b>Volkswagen Corrado</b><br>
Volkswagen Corrado jest 3-drzwiowym coupe, stworzonym przez Volkswagena, a produkowanym przez Karmanna w Osnabruck. Do budowy zastosowano płytę podłogową z Passata B3 w tylnej części a przód był wspólny z Golfem i Jettą.
<br>
Wiele części mechanicznych było wspólnych z innymi Volkswagenami. Corrado produkowano od 1988 do 1995 r. a łączna produkcja osiągnęła 97 521 pojazdów. Początkowo Corrado miało być trzecią wersją Scirocco, lecz ze względu na o wiele wyższą masę i cenę, Volkswagen zdecydował się na zmianę nazwy. Pomimo dodatkowej wagi Corrado oferowało wyjątkowe właściwości jezdne, ustępowało jednak na tym polu swojemu poprzednikowi czyli Scirocco. Ponadto, znalazło się na prestiżowej liście "25 samochodów, którymi musisz pojeździć przed śmiercią" ogłoszonej przez brytyjski magazyn "Car". Samochód do dziś ma wielu fanów na całym świecie, którzy wciąż czerpią radość z jego nadzwyczajnych możliwości. Debiut Volkswagena Corrado odbył się w 1988 r. i posiadał on początkowo dwa silniki o pojemności 1.8 litra: 16-zaworowy o mocy 139 KM (102 k W) jako model podstawowy (oznaczenie KR), oraz doładowany 8-zaworowy znany jako G60 (oznaczenie PG) i dostarczającym 160 KM (118 kW). Nazwa G60 wywodzi się od sprężarki mechanicznej typu G montowanej w tymże modelu, której przekrój przypomina literę "G". W 1992 wprowadzono do produkcji dwie nowe wersje silnikowe. Pierwsza o pojemności 2.0 litra, 16V (oznaczenie 9A) o mocy 136 KM (100 kW) a druga pojemności 2.9 litra, 12V (oznaczenie VR6) o mocy 190 KM (143 kW). Wersja przeznaczona na rynek północnoamerykańskiej miała pojemność 2.8 litra i moc 174 KM (128 kW). Konstrukcja silnika VR6 była rewolucyjna w owym czasie, ze względu połączenie zalet silników widlastych oraz rzędowych i poprzez umiejscowienie cylindrów pod kątem 15° w pojedynczej głowicy. Pozwoliło to na zmieszczenie silnika 6-cylindrowego w miejsce 4-cylindrowego. W USA Corrado zadebiutowało w 1990 r., a wycofano je ze sprzedaży w 1994. W Europie produkcja zakończyła się limitowaną edycją "Storm" dostępną tylko w Wielkiej Brytanii. Kilka dyskretnych znaczków, grill w kolorze nadwozia, 15-calowe felgi BBS "Solitude" i standardowo montowane elementy dotychczas dostępne za dopłatą (podgrzewane fotele) to wszystko, co odróżniało model "Storm" od bazowego VR6. Wyprodukowano tylko 500 sztuk: 250 w kolorze Classic Green i 250 w kolorze Mystic Blue (dostępnym tylko w wersji "Storm"). W Niemczech występowała także wersja specjalna "Jet", wypuszczona w 1991 i produkowana do 1992. Wyposażona w silnik G60 wyróżniała się innym wnętrzem. We Włoszech można było kupić wersje "Estoril" wyposażona w koła "Estoril" Wielu posiadaczy VW Corrado nieustannie modyfikuje swoje pojazdy. Spotkać można wiele doładowanych VR6, układów hamulcowych z współczesnych sportowych wersji Golfa, Audi lub Seata. Coraz częściej pojawiają się przekładki wszechobecnych silników 1.8T, czasem można spotkać nawet wersje z napędem na 4 koła. W Polsce, jak na razie, wiadomo o jednym takim egzemplarzu. Do budowy zastosowany został kompletny układ napędowy z Golfa syncro, a napędza go około 250 konny turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2000cm3 i 16 zaworach.<br><br>Źródło: <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/" title="Wikipedia" target="_blank">Wikipedia</a> (na licencji <a href="http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Tekst_licencji_GNU_Free_Documentation_License" target="_blank" title="GNU FDL">GNU FDL</a>)
<br>---<br>
Artykuł pochodzi z serwisu <a href="http://www.publikuj.org">Publikuj.org</a>.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz